onsdag 21 mars 2018

Stockholm

Jag är precis hemkommen efter 3 dagar med klassen i Stockholm.

Det har varit 3 mycket trevliga och roliga dagar men nu är jag helt slut. Vi tog tåget upp måndag morgon och var framme till lunch. Vi gick till vårt hotell/vandrarhem Generator som låg 10 minuters promenad från Centralstationen. Våra rum var inte klara så vi ställde in våra väskor och gick in till stan och käkade lunch. Klockan 15 hade vi bokat guidad tur på Rikstaden. Det var spännande och alla eleverna var så tagna av att verkligen vara i Stockholm.

Efter det besöket hade fritt. De visste att de skulle vara pigga, vakan och klara klockan 9 nästa morgon. Jag gick till Sven och vi lagade mat ihop och hade en trevlig eftermiddag/kväll ihop. Cici träffade sin styvdotter och käkade med henne och Anders checkade inför morgondagen.

Jag tog en promenad från Sven vid 20 och var 40 minuter senare med Cici och Anders som precis satt sig på en bar i Clarion hotell. Vi tog ett glas vin och pratade lite sedan gick vi hem och lade oss.

I går var alla uppe och klara vid 9. En del ungdomar såg mycket trötta ut men de var uppe. Vi promenerade i gamla stan och eleverna hade fått en plats var som de redovisade/guidade oss. Det var intressant. Vi var på Livrustkammaren och sedan gick vi till Kungsträdgården och vi beställde mat till ungdomarna och betalade och sedan hade de 2 timmar fritt. Jag, Anders och Cici gick till Gallerian och åt på Espresso House. Anders satt och väntade in mig och Cici när vi gick runt i affärerna.

Alla ungdomarna var på Norrmalmstorg utsatt tid. Vi tog spårvagnen till Vasa museet. Vi hade en mycket bra guide som visade oss runt. Vi tog båten därifrån och tunnelbana en bit bara för att alla skulle våga att prova olika färdmedel. Nu hade alla egen biljett som de kunde åka fritt med resten av vår tid i Stockholm. Det tyckte de nog var för skönt för vi hade gått över 25000 steg när vi sa hejdå till ungdomarna. Vi släppte dem ur siktet vid Centralstationen med samma direktiv som dagen innan. De skulle vara färdigpackade och klara klockan 9 nästa dag.

Jag, Anders och Cici vi gick in på Jensens Böfhus och åt middag sedan tog vi vägen via Clarion och tog ett glas vin. Vi var trötta i fötterna och i kroppen, så efter glas vin gick vi hem men då var klockan bara 20.30. Det kändes lite tidigt att säga godnatt, så vi tog kaffe eller öl på vårt hotell. En timme senare gick vi till våra rum. 27000 steg i fötterna! Då var det skönt att packa ihop sina saker och krypa ner i sängen. Jag kollade lite på tv sedan släckte jag.

I morse efter kaffet var alla klara vid 9 och då gick vi till Centralstationen och låste in våra väskor. Vi gick vidare till Slottet där vi hade bokat en guidad tur genom festvåningarna och rikstadssalen. Det var trevligt och eleverna var imponerade. Vi tog den sista promenaden mot Centralen och stannade på vägen och käkade lunch. 13.20 gick vårt tåg tillbaka till Skåne.

Det gick hur bra som helst med alla ungdomarna. De skötte sig såå bra, trots att vi gick massor och hade högt tempo var det ingen som gnällde. De var tappra allihop. Men 20 minuter innan vi skulle åka hem svimmade en av flickorna. Hon skakade i kroppen och en stationsvärd trodde hon var drogad. Vi fick bedyra att så var inte fallet. Hon hade knappt sovit något på 3 dygn och slarvat med dricka och gjort av med mycket energi så kroppen sa i från. Vi blev lite stressade för vi ville ju inte missa tåget. Vi bar henne på tåget och våndades 1 timme. Vi visste inte om vi skulle ringa efter ambulans i Norrköping och en av oss fick följa med till sjukhuset. Men på den timmen lyckades vi få i henne 0.75 liter söt dricka och vatten och rätt var det var så slutade hon att skaka och satte sig upp och mådde betydligt bättre. Vi såg till att hon drack hela resan och nästan hemma var hpn hur pigg som helst fast hade huvudvärk trots värktabletter. Hon och de andra fick se hur viktigt det är att sköta sin sömn, dricka regelbundet och äta ordentligt.

Väl hemma i Lund stod våra män och väntade på oss. Åh vad skönt att få mannen och vara hemma igen!