fredag 9 mars 2018

Snö ute blommigt inne


Usch i mars kom vintern till Lund och den varar mer än 1 vecka! Fast det milda vädret är på väg i helgen och då kommer väl äntligen våren, hoppas jag.

I onsdags hade jag bokklubben hos mig. Vi hade några som inte kunde komma så vi blev 6 totalt. Precis lagom. Vi hade så trevliga snack och vi hade ett intressant bokprat. Vi läste ju Romanerna om Patrik Melrose av Edward St Aubyn, volym 1. Den var svår att läsa för att Patrik far så illa och en stor del knarkade han så intensivt så det var t o m jobbigt att läsa om det. Men om man har läst den boken och ändå tyckte om den så ska man nog läsa vol 2 också så man får helheten. Jag kommer att låna den på bibblan för jag vill ändå veta hur det slutar. Det är en självbiografisk roman.

Ny bok vi ska ha läst till nästa månad är Majgull Axelssons Ditt liv och mitt.

Jag bjöd på vegetarisk gryta med röda linser och halloumiost till. Till kaffet hade jag bakat en morotskaka a la LCHF som faktiskt blev mycket god. Jag hittade receptet på Jills mat.se. Prova gärna att göra den!

Jag har fått en massa blommor denna vecka. I lördags fick jag 42 tulpaner av min svägerska bara för att hon vet att jag tycker om tulpaner. Hon är för fin! i onsdags fick jag gula rosor och röda tulpaner av mina vänner i bokklubben. Så fint det är med blommor i hemmet!

Idag har jag bokat tid till doktorn. På torsdag ska jag kolla om jag har ett bråck på min lilla magsäck och få hjälp med att skicka iväg en remiss till bukplastik. I dag blev jag för första gången i på 25 år normalviktig enligt BMI. Nu tror jag att det mätsystemet är lite missvisande, men nu passar jag in i det systemet också. 

På gymmet visar jag att jag inte förlorar muskelmassa. Det är jag tacksam för. på min PT-tid i går gjorde vi en del avstämningar och jag har förbättrat mig en hel del sedan 6 veckor sedan. Kul! Jag blev förvånad men även min PT. Hon tjatar om att jag måste få i mig 100-120 gr proteiner om dagen. Jag kämpar med det. Det funkar faktisk oftast. Jag har dessutom ökat kaloriintaget på daglig basis till 1600-1800. Det funkar också. Jag går ner sakta men säkert och jag känner att kroppen är i balans, att  hjärnan hänger med och att jag orkar.

Sven och mamma kom hem med det planet som de hade bokat från början i tisdags. Men det blev en rysare. Han blev inte utskriven förrän tisdag förmiddag och hade typ någon timme på sig att hinna med bussen som tog dem till flygplatsen. Han mår bättre och bättre för varje dag men behöver fortfarande ta det lugnt.

Inga kommentarer: