tisdag 26 december 2017

Rea på annandagen

Mera julmys och skön sovmorgon. 

Jag gjorde en omgång rödbetssallad till och då var jag ju tvungen att göra en omgång majonäs till. Jag kommer aldrig mer att köpa majonäs. Så lätt att göra och mycket godare.

Mannen var i väg tidigt med Y-sonen och flickvännen på IKEA i Helsingborg för att köpa bord som var slut i Malmö. Där var inget folk så det gick snabbt. Dottern var på Nova och bytte ett par byxor hon fick i julklapp och handlade någon topp och ett par träningsbyxor.

Jag och mamma tog bussen ner till stan. Där var det inget kaos eller trängsel. Mamma hittade en tröja och jag köpte lite strumpor.

Hemma igen åt vi upp lite mera julmatsrester för att sedan börja göra mera mat. Ungdomarna skulle komma hem på middag. När maten nästan var klar såg jag att jag missat ett sms från Ä-sonen. Han hade fått mera jobb än vad han tänkt idag och hann inte till maten. Lundaspelen börjar ju idag. Flickvännen satt fast på ett tåg så hann inte heller i tid till middagen. Men vi andra 6 kunde sätta oss till bords vid 18.

Vi körde traditionell annandagmiddag som vi har haft några år nu. Dansk fleskestek med rödkål, brysselkål, potatis, morötter och gräddsås. Till eftersätt ris á la Malta med körsbärssås.


Flickvännen dök upp när vi var klara men hon blev glad över att vi hade lagt undan en portion. Y-sonen gjorde en drick till sin mormor och morfar som de gillade. Jag ville inte ha för den var gjord på Campari och det tycker jag inte om.

Mannen och Sven tittade på ishockey och vi andra flyttade ut i köket och spelade kort. I slutet tittade Ä-sonen in. Trött men ville ha lite mat innan han gick hem och lade sig. Han har lång arbetsdag i morgon. 

Nu har ungdomarna åkt hem och mannen har lagt sig för han ska upp tidigt och jobba i morgon (! stackare!). 

Nu hoppas jag att det är någon smörig romantisk julfilm på tv.

Inga kommentarer: