söndag 24 december 2017

Julafton


Nu sitter jag, Sven och mannen i soffan. Klockan är 23.21 och vi har firat julafton klart. Mamma och dottern är i domkyrkan på midnattsmässa och vi andra har städat undan festen. Vi har haft en fantastiskt trevlig dag. 

Vi har jobbat på lite hela dagen sedan frukosten men i lugnt tempo. Det är ju en del att fixa när allt ska på plats. Vi dukade, vi gjorde kålrotslåda, vi fikade, vi hämtade stolar i förrådet, vi värmde mat, stekte prinskorvar och köttbullar och ändå glömde jag att koka sillpotatisen. Attans! Men vi blev mätta ändå.

Innan vi satte oss till bords hade vi samlats till Kalle Anka och smuttat på glögg och ätit pepparkaka. När det var slut tog det ca 1 timme innan all mat var framdukad. Oj oj oj vad det var mycket mat. Alla blev proppmätta!

Efter maten kom tomten. I år hade vi en hemlig tomte. Alla hade fått en egen person att ge en julklapp för för 250 kr. Jag fick en jättefin grön glaskanna. Jag listade ut att min hemliga tomte var Flickvännen. Det var bara till hennes som jag har sagt att jag önskade den kannan. Alla blev glatt överraskade och glada över sina klappar. Naturligtvis fick alla fler klappar men det kändes ändå lagom av allt. Dottern blev mycket glad. Hon fick en hel del presentkort så hon kan handla vad hon vill, kanske redan nu på rean.

Det ser nästan ut som att de unga männen hade snackat samman sig men det hade de inte. Jättefina!

God jul!

Inga kommentarer: