måndag 24 juli 2017

sommar=böcker

Förra sommaren laddade jag ner storytel-appen och började lyssna på böcker. Ett koncept som tydligen passade mig mycket bra. Det är skönt att ligga i solen och lyssna på böcker. Jag slipper kisa i solen eller få kramp i armen för att man håller boken i en sådan konstig vinkel. Jag har redan hunnit med en del böcker.

Bok 1. Det förlorade barnet, den 4e och sista delen av Elena Ferrantes serie. 4 underbara böcker! Första boken tog lite tid att komma in i och fjärde boken blev lite seg i slutet men ändå 4 fantastiska böcker!

Bok 2. En droppe midnatt av Jason, Timbuktu, Diakité. En bok som jag inte tyckte om i början men en timme in i lyssnandet hade jag ändrat inställning. Extra kul var att vi befann oss i Lund på mina gator, i Malmö vid mitt jobb och i Harlem N Y som jag har färskt i minnet. Vi får berättat för oss om hur Jason tar till sig sina rötter och försöker hitta sig själv och bli stolt över sin historia trots många rasistiska erfarenheter. Vi får följa en familjesaga, en verklig sådan, 3 generationer män. Den tyckte jag också mycket om.

Bok 3. Världens vackraste man av Lena Ackebo. En lättsam och lite smårolig sommarläsningsbok. Den gick lätt att lyssna på. Inte så djup men underhållande.

Bok 4. Mödrarna söndag av Graham Swift. En kort roman som utspelar sig under 1 dag 1924. Men den var trot den korta tiden inte innehållslös. Mycket trevlig bok! Med denna bok hade jag läst ikapp mig med alla bokklubbsmåstena. Nu blev det bara egna val.

Bok 5. Att föda ett barn av Kristina Sandberg. Jag förflyttades till Norrland, Östersund 1938. Kristina Sandberg har skrivit en trilogi om klassamhälle, att vara kvinna och om alkoholism. Låter deprimerande men det är det inte alls. Så mycket som jag känner igen mig i att vara en "duktig" fru/mamma och så mycket som jag känner i mig hur mormor och farmor hade det.

Bok 6. Att sörja för de sina av Kristina Sandberg. Jag vill absolut höra hur det går får Maj och Thomas, så jag lyssnar just nu på del 2. Bra berättat om livet som inte alltid är så lätt men ändå bra. Jag har kommit halvvägs i boken och jag kommer absolut lyssna på del 3 också men kanske tar jag en annan emellan. Jag får se hur det blir.

Inga kommentarer: