söndag 5 februari 2017

Nu har jag läst den

Nu är bokklubbsboken klar, Pojken som läste Jules Verne av Almudena Grandes. Om inte Helena i bokklubben hade tipsat om den hade jag aldrig hittat den. Den finns inte på topplistor och den har ett par år på nacken. Jag skulle verkligen rekommendera den. Det är en vackert berättad historia om Francos Spanien åren efter 2a världskrigets slut, där kommunisterna jagades och mördades, demokratin fanns inte och folket i byarna i Spanien visste inte vem de kunde lita på.

Karaktärerna är påhittade men det finns riktiga förebilder till många av figurerna i verkliga historien. A Grandes skriver en berättelse med ett så vackert språk. Den var lite seg och svår ibland men jag skulle ändå rekommendera den.

Vi åkte hem från Jönköping när vi hade städat gäststugan, packat ihop och ätit frukost. Vi stannade först till hos svärfar och pratade bort en timme sedan bar det av till Skåne igen. Resan hem gick snabbt, Jag hann rätta 3 uppsatser och lästa flera sidor i min bok och vips så var vi hemma.

Vi tömde bilen och åkte direkt till Willys och veckohandlade. Det gick snabbt och smidigt.

Skönt att komma hem när det var ljust. Jag läste ut boken, mannen lagade middag och dottern städade sitt rum och tömde tvättmaskinen och fyllde den på nytt.

Nu är vi redo för en ny arbetsvecka och om 2 veckor är det lov.

Inga kommentarer: