tisdag 13 december 2016

Lucia

När jag var liten minns jag att pappa styrde upp så att jag och min bror gick hem till farmor och farfar tidig morgon och lussade för dem i sovrummet med kaffe och bulle på sängen.

Några år senare lussade jag med grannflickan hos våra grannar där vi klev in i husen och sjöng några sånger och bjöds på fika på flera ställen.

När jag var tonåring var jag Lucia i kyrkan. Vad jag vill säga är att Lucia var jättestort när jag var barn och ungdom men det känns som den traditionen håller på att urvattnas. Ellers så är det så att jag inte har några förskolebarn längre och få se Luciatåg varje år. Nästa år går dottern i 9an och på hennes skola är det 9orna som går på skolan. Få se hur det blir om det blir luciatåg nästa år. Vi hade ett litet på jobbet och det var stämningsfullt.

Idag var det biodag med tjejerna men vi hoppade bion idag och gick på tapas-restaurang i stället. Det var mysigt och gott! Helena har varit nerbäddad i förkylning tills idag så det blev inte jättesent men det blev några trevliga timmar tillsammans i alla fall.

7 arbetsdagar kvar!

Inga kommentarer: