torsdag 16 juni 2016

Evas fest


Nu går min fina kollega i pension. Jag kommer sakna henne såå mycket. Hon har varit min kompis i snart 18 år och vi har pratat nästan varje dag. Vi går ju i samma bokklubb, så vi kommer att träffas och vi kommer träffa varandra privat men det blir inte detsamma som det vardagliga varje dag.

Vi har planerat, samlat in fixat för hennes fest sedan mars. Vi samlade in till en tavla som hon tyckte om av Peter Sternäng. Vi har styrt upp ett knytkalas där alla hade lagat glutenfri mat. Vi har uppmanat alla på jobbet att de ska hitta på något till Eva på festen och vår toastmaster hade 13 olika punkter på sin lista. 

Vi startade med bubbel på gården direkt efter vi slutat, ca 16.30. Vi minglade en dryg timme sedan gick vi upp till festlokalen och där hade alla ställt upp sin mat. Det var två långa bord fullspäckade med god mat. Vi hade gjort allsångshäfte med kända låtar omgjorda så de handlade om Eva. Hon fick en guldfärgad innebandyklubba av idrottslärarna med en vers, Eva spelade med i deras innebandygäng i över 20 år. Det lästes dikter för henne, vi i vårt arbetslag hade gjort en sång om henne som vi sjöng. facket gav henne blommor och ett tal, skolledarna har instiftat ett nytt pris i Evas namn som 1 elev på samhällsprogrammet ska få på 2000kr för goda prestationer god kamratskap och att hen ser till att sprida god anda. Några hade gjort en kahoot om henne, några en frågesport om henne, några gav kloka ord på vägen. Ja de flesta arbetslagen hade ansträngt sig att bjuda på något.

Klockan 20.00 kom det en salsalärare och vi dansade salsa i en timme. Sedan blev det kaffe och tårta. Alla hjälptes åt och det var fantastiskt lätt att hålla i en fest när man fick så mycket hjälp. Avslutningsvis delade vi ut Evas present från oss alla med ett tal och hon blev riktigt riktigt glad för tavlan. Kul!

De flesta gick vid 22 tiden men jag var kvar till siste man och då hade vi städat, diskat och plockat undan det mesta. Klockan 12 på natten fick jag skjuts hem av Cicis man.

Nu ska jag hoppa i säng. Arbetsdag i morgon hela dagen. Men nu känns det verkligen som semestern snart är här. Efter Evas fest kan jag pusta ut. 3 arbetsdagar kvar.

Inga kommentarer: