onsdag 24 februari 2016

Ledig, lat och njuter.

Tänk för 20-30 år sedan var man på bokrea mitt i natten. Bokhandlarna hade öppet mitt i natten eller så öppnade de klockan 07 på morgon. Jag planerade hela min dagsagenda efter öppettiden. Kataloger som hade kommit hem tidigt var sönderlästa och jag hade gjort massor med markeringar. Jag var alltid såå nöjd efter att fyndat. Tänk vilken känsla att sätta in en ny bok i bokhyllan!

Jag har alltid tyckt om att komma hem till folk och titta i deras bokhyllor. Man kan nästan se vilken generation som lever i ett hem bara genom att titta i bokhyllan.

Men så hände något för 10 år sedan. Hos fler och fler som jag känner, inräknat oss själva, så har fler och fler bokhyllor tömts och plockats undan. Jag köper inte böcker längre för att de ska pryda sin plats i en bokhylla. Jag har gått över till att köpa pocket, läsa och ge vidare. Lite sorgligt egentligen. Nu kan man inte läsa av lika mycket om personerna som bor i ett hem.

Mina egna söner är olika. Den ena sonen läser och han har bokhylla med en del böcker medan den andra inte läser böcker och han har ingen bokhylla i hemmet. Dottern läser inte mycket böcker för hennes "lästid" har ersatts av att titta på utube-filmer. Fördummande till skillnad från böcker, tycker jag men hon har lyssnat på massor med böcker sina 12 första år så jag hoppas att läsande bara gör en tillfällig paus. Dottern håller naturligtivs inte med om att dessa filmer är fördummande. Fast om jag tänker efter så frossade jag i Starlet och Mitt livs novell och det var ju inte så intellektuellt. Mannen läser massor. Han är en god läsande förebild i familjen.

Det är viktigt att vara en läsande människa. Jag jobbar hårt med att få mina elever att bli läsande individer. Jag lyckas få dem att läsa en hel del deras 3 år på gymnasiet men jag vet ju inte hur de fortsätter efter sin gymnasiala tid. Det kan jag inte påverka.

Jag önskar att jag läste mer än vad jag gör nu. Mobilspel, wf, facebook och internet tar för mycket av min lästid. Det är ingen som tvingar mig att göra det ena eller det andra, men skärmen är förrädiskt lätt att fastna framför.

Tur att jag är med i 2 bokklubbar så jag tvingas att läsa då och då. I morgon ska jag hämta ut ett nytt bokpaket på posten. Men någon bokrea har jag inte ens tittat efter.


Inga kommentarer: