torsdag 31 december 2015

Gott Nytt År! Sammanfattning på 2015


Sista dagen 2015! Nyårsafton kan vara vemodigt, nostalgiskt, magiskt och kärleksfullt. Dagen då vi tänker tillbaka på det som varit och gläds åt det roliga och sörjer det tragiska. Dagen då vi laddar för att börja på nytt år med nya utmaningar och kanske förbättra oss, förnya oss eller utvecklas på något annat sätt. Som lärare har jag två nystartsmöjligheter per år. Nu vid det nya kalenderåret och en andra gång när det nya läsåret börjar. 

När jag tittar tillbaka på 2015 så har det varit ett mycket rikt och roligt år. 

Jag har varit i 4 huvudstäder, Berlin, Stockholm, London och Köpenhamn. Alla platser hade sin tjusning. Berlin var med mamma-gänget, Stockholm med dottern, London med familj och Köpenhamn med svägerska. Dessutom var vi hela tjocka släkten i Spanien i somras, underbart!

Det har hunnit bli mycket kultur, bio med mina fina biovänner Helena och Martina. Jag har sett Gentlemen, Birdman, The imitation game, Paper Town, Ricki and the Flash, Intern, En underbar jävla jul, Mockingjay 2 och Under körsbärsträden, några med tjejerna någon med familjen. Jag och dottern har sett the Lion King i London och Top Hat i Malmö.

2015 blev också ett festens år. 4 studentfester varav den sista var i Jönköping hos kusin Sofie. Födelsedagsfester inom familjen, varav y-sonen hade sin första fest i sitt egna hem med hela familjen och så min egna 50-års fest. En fantastisk kväll med alla nära och kära. En hel kväll med min fina familj, med mina fina vänner och med mina fina kolleger. En kväll i glädjens tecken. Det visar sig också att det var sista festen, kvällen och tillfället som jag var med pappa. 

Det sorgligaste som hände i min familj var att pappa dog den 14 oktober, bara så där. Min fina pappa lämnade oss bara utan förvarning. Jag är ledsen för att han inte lever längre men glad för att han fick leva precis som vanligt ända till slutet. 

Men livet går vidare. Mina söner flyttade detta år till sina första riktiga hem. Ä-sonen avslutade folkhögskoleåret med högsta betyg, flyttade till Malmö 2 månader i somras och den 15 september fick han nycklarna till sin första egna lägenhet. Han och flickvännen flyttade snabbt in och 2 dagar senare hade de allt på plats. Han utbildar sig nu i Helsingborg till sportmarknadsförare och flickvännen arbetar på labb 1 år innan hon satsar på vidare studier.

Y-sonen köpte lägenhet med flickvännen och de flyttade den 1 juli. Han jobbar 1 år till på Enics för att till hösten 2016 plugga på LTH och flickvännen jobbar på Espresso House tills hon vet vad hon vill utbilda sig till. Vi har redan denna höst/vinter varit hemma hos dem och hållit traditionerna vid liv, då vi bakat lussebullar och gjort julgodis i mängder tillsammans.

Båda sönerna förbereder idag sina första nyårsester med mat i respektive hem med respektive flickvänner och vänner. Tänk att de blev världens finaste unga män till slut!

Dottern är en mogen 13-åring som ska bli 14 2016, börja 8an och börja tänka framtisskola. Hon är duktig i skolan, har bra betyg och utvecklas inom innebandyn. Om 2 dagar åker hon på sitt första Gothia Cup i Göteborg med laget. Spännande och roligt! Hon är en fin, omtänksam, varm och kärleksfull dotter med stort hjärta för alla. Tänker på tiggarna som hon bjuder på varm mat, vännerna hon stöttar och att hon gjorde en paketkalender till sin mamma och pappa i år. 

Det föddes ju en ny familjemedlem i år. Kalle, min kusins första barn. Min kusin gifte sig dessutom i år fast det gjorde hon i Spanien som vi fick reda på via facebook. Kalle föddes i början i juli. 

Ja så när man ser tillbaka på året så var det ett bra år. Vi har inte så mycket planerat till nästa år men det hinner vi ju fylla på. Det blir ju Kreta till sommaren med stora familjen. Det är något att se fram emot.

Inga kommentarer: