tisdag 29 december 2015

Fixardag

Jag och dottern har varit på City Gross och handlat inför nyår. Jag har scanner där så det känns då smidigt att packa i kassarna direkt och slippa ösa upp allt på bandet för att sedan packa ner allt igen. Vi blir inte så många till nyår, bara min bror med familj ändå kostar det en hel del. Märkligt!

Varför finns det 100 sorters mjölk? Behövs det? Hemma hos oss kör vi med proteinberikad mjölk till mig och resten laktosfri mellanmjölk. När pojkarna bodde hemma hade vi lättmjölk också. När jag var i L A för 26 år sedan blev jag så imponerad av att de hade hylla efter hylla bara med mjölk och nu har vi likadant här. Undrar om det har stannat upp i USA eller om de har ännu mer.

Det känns så överflödigt och onödigt. Vart är vi på väg? Har vi det bättre nu med alla dessa valmöjligheter eller var det bättre förr när allt var begränsat? Ja, bara tankar jag har just nu.

Rödvinssåsen var slut på CG så vi fick vända inom på Willys också och där träffade vi Paola. Hon hade tråkiga nyheter. Melas mamma är mycket mycket sjuk. Syskonen sitter hos henne men Paola och pojkarna har kommit hem igen från Spanien. Åh stackars Malva! Stackars Malvas familj! Så tungt!

Jag har bokat tvättstugan idag. Jag är tacksam för att jag har en tvättstuga att boka när min egen maskin läcker vatten i hela badrummet. Men vår tvättstuga är en sorglig syn. Sunkigt och avloppet skulle behövas rensas för tvättvattnet rinner ut på golvet och smutsar ner. De som använder tvättstugan städar dåligt efter sig. Jag måste alltid börja med att städa, torka av och sopa golvet. Tröttsamt! Men jag använder inte den så ofta.

Undrar varför allmänna tvättstugor är så tråkiga? Om de hade sett lite mysigare ut hade mina grannar kanske skött den lite bättre?

Märkvärdigare än så här hade det inte behövt att vara. En utfällbar strykbräda skulle jag också vilja ha, så kunde man stryka det som behövdes strykas under tiden den andra tvätten tvättades och torkades.

I kväll ska dottern äta och sova över hos y-sonen och flickvännen. Vilken lyx att ha sina syskon boendes nära.

Jag ska krypa upp i soffan med den sista julskinkan på ett knäcke och den sista ris á la Maltan innan Morden i Midsumer kommer i rutan.

Inga kommentarer: