lördag 7 november 2015

sorgligt och vackert


I går tog vi farväl av pappa i Åkersberg kapell i Höör. Det var vackert men så oerhört sorgligt. Vi var ca 60 personer som tog farväl och lillebrors flickvän sjöng Tova Jansons Höstvisa så fantastiskt fint! Hon avslutade akten med att spela Ut i vår hage på tvärflöjt, så vackert!

Så klart var det mycket känslor. Det är så gripande och ledsamt att ta farväl. Insikten att man aldrig mer ska ses är så smärtsamt. Jag är så tacksam för att vi har så många fina minnen och pappa kommer alltid att finnas med oss så länge någon av oss som kände honom lever. Men det är inte detsamma att ha minnen och verkligen ses. Fast pappas fru säger att hon går där hemma och pratar med honom och på något sätt sätt så känns det så bra. Då finns han ju lite mera än "bara" i minnet.

Vi åt lunch tillsammans efter begravningsakten och drack kaffe och åt tårta. Så bra med samling efteråt. Alla får mingla runt och prata, mötas, kramas och dela minnen. Fastän man nyss var förkrossande ledsen så känns det ändå ok att prata och mingla med varandra efteråt. På något märkligt vis går livet vidare ändå.

Vi satt en stund hemma hos pappas fru innan vi åkte hem. Alla åkte hem till oss förutom y-sonen men sambo som skulle vidare på 20-års kalas. Vi hämtade thaimat som mamma bjöd på och sedan hängde vi mest tillsammans. Vi tittade på tv, satt och pratade och mamma spelade kort med barnbarnen. Vi var hemskt slutkörda men det var skönt att bara hänga ihop.

Dagen före begravningen var tuff. Jag var så ledsen på jobbet. Min syster skrev så fint om pappa på facebook, hon saknar oss speciellt mycket nu när hon är i Nya Zeeland och vi saknar henne och hennes familj extra nu. Mina elever såg att jag höll på att gråta hela tiden så de var så snälla. Puh denna dag skulle jag nog inte varit i skolan. Men den dagen kommer aldrig mer igen.

Idag dagen efter är jag lättare till sinnet men dagen har präglats av huvudvärk. Mamma och Sven åkte hem idag i eftermiddags. Vi hann ändå äta lunch och spela kort ihop. Jag och mamma var också och handlade mat.

Nu i kväll har vi lillkusinen här. Flickorna spelar kort, vi har alla spelat kort, men jag och mannen avvek för nyheterna. Nu ska jag bara göra ingenting och ladda inför morgondagen, som bjuder på innebandymatch i Landskrona och kalkonmiddag hemma med alla barnen.

Inga kommentarer: