måndag 21 september 2015

London weekend

I fredags kom vi till London. Det tog tid att komma från Gatwick till hotellet. Dels för att det var kö till att köpa tågbiljett i Gatwick men det tog ännu längre tid på Victoria station för att fixa Oysterkorten. Dyra biljetter men nödvändiga. Vi åt lunch på en sportbar på Victoria, fish and chips.

Vi tog tunnelbanan till vårt hotell och checkade in. Männen gick och lade sig en stund medan jag och dottern promenerade in till Oxford street och strosade i butikerna. Vi hann med lite shopping och vi åt middag på en ett ok ställe innan vi gick in på teatern för att se Lejonkungen.

Den var såå bra. Scenografin var fantastisk. Vi var djupt imponerade. Det var slut vid 22-tiden och då tog vi en snabb promenix till tunnelbanan och åkte hem. Nöjda och trötta kom vi till vårt rum och bäddade ner oss.

Lördagmorgon träffade vi männen vid frukosten. Vi hade en mycket bra frukost på vårt hotell. Jag älskar bra hotellfrukostar! Sonen skulle ta en titt på dreamhack som var i London denna helg, medan mannen följde med oss på bussen till Picadilly City. Vi var i en sportaffär tillsammans sedan skildes vi åt. Han gjorde sitt London och han och sonen skulle senare mötas upp till rugbyn.

Jag och dottern gick Regent street upp mot Oxford street och hann ut och in i många roliga butiker. Lite shopping blev de då och då. Vi fikade på ett Costa-ställe där vi varit förut. Därefter fortsatte några fler timmar shopping. Vi var på Victoria Secret, Hollister, H&M, Hamleys, Mark&Spencer, GAP, Selfridges, Island River, Boots, Next, Lillywhites, skoaffärer, mera klädaffärer, Michel Kors, souvernirbutiker. Vi handlade bara i 2 av dessa butiker.

Vi pausade i shoppandet och åkte till Madame Tussaud. Det var en trevlig paus. Vi hälsade på många kändisar och sedan tog vi bussen tillbaka till Primark. Där var vi i 1,5 timme och handlade loss ordentligt. Jag handlade flera bastoppar, toppar, strumbyxor, pyjamas och 1 par tights och dottern handlade toppar, mysbyxor, inneskor, pyjamas, hood och jeans. Trötta och nöjda åkte vi tillbaka till vårt hotellrum. Vi softade lite med juice och banan. Plockade upp allt vi handlat och fotade. Sedan packade vi. Vi hade en väska i väskan till London men nu packade vi i två väskor. Vi bytte om och gick en rund i vårt kvarter. Vi bestämde oss för att äta på en mysig italiensk restaurang mittemot vårt hotell.

Vi åt god mat och fick en mycket bra service. Dottern åt tortellini med köttfärssås som smakade jättegott och jag åt kycklingrulle fylld med bacon och champinjoner i en gräddig sås och bladspenat till det. Jag festade till med ett glas vitt vin och avslutade med en cappuccino. Mätta och nöjda gick vi hem. Männen hade inte kommit hem än från rugbyn men vi var så trötta att vi inte orkade vänta på dem. Vi somnade gott vid 23-tiden.

Söndagmorgonen bjöd på strålande sol och vi hade 2 timmar efter frukost att slå ihjäl innan vi skulle bege oss mot flygplatsen. Vi tog en sväng med bussen till Picadilly City för att konstatera att skoaffären vi var intresserade av öppnade inte förrän 12, så vi åkte hem igen och tog en promenad i Hyde Park och tittade lite på konsten längs med Bayswather Road. Vid 12 hämtade vi vårt bagage på hotellet och tog bussen till Victoria. Vi fikade gott kaffe på stationen och handlade med oss lite frukt och  macka. Biljetten tillbaka hade vi redan så det var smidigt till Gatwick. Vi hade gott om tid på flygplatsen och tittade lite i butikerna medan vi väntade på boarding.

Planet blev 45 min sent men annars gick hemresan smidigt. Hemma på stationen i Lund köpte vi mat att ta hem på Asian express och hoppade in i en taxi den sista biten. Hemma mötte flickvännen upp och vi åt tillsammans, berättade om vår helg, tittade på det vi hade handlat, packade upp, förberedde inför arbetsveckan och stupade i sängen.

Idag är jag sliten men så nöjd efter vår helg i London. Hoppas vi snart är tillbaka igen.