tisdag 29 september 2015

Göteborg

Torsdag till lördag var jag i Göteborg. Fantastiska dagar fyllda med många möten och roligheter. 

Mannen körde mig till tåget klockan 6 i torsdags och sedan bar det av till Göteborg. Jag var förväntansfull och laddad. Göteborg tog emot med finaste sol och tåget stannade på Lisebergs station så det var smidigt att ta sig till svenska mässan där bok&biblioteksmässan håller till. Vi var många som vallfärdade dit med våra weekendrullväskor.

Jag lämnade in min väska och gv mig ut i bokhavet. Dagen fylldes till bredden med författarmöten, seminarium, bokblädder och fika. Det är så roligt att bara frottera sig i litteratureliten! Snart var klockan strax före 18 och jag lämnade mässan snurrig, trött och lycklig.

Zandra mötte upp gamla moster så jag hittade i Göteborg. Tillsammans mötte vi upp Emma och vi promenerade in till Jensens Böfhus. Jag bjöd flickorna på middag och vi hade en mycket trevlig kväll tillsammans med god mat och trevligt prat. Fina flickor!

Torsdagnatten tillbringade jag hos Emma. Tack Emma! Vi var trötta så det blev lite snack innan vi tvärsomnade. 

Fredagen vaknade jag till underbar vy. Emma bor ute på landet fast det bara är 30 minuter från stan. Fantastisk morgon, fantastisk miljö, fantastisk morgon! Vilken bra start på dagen! Lugnet före stormen.

Emma hoppade av vid sitt jobb medan jag åkte vidare till bokmässan igen. Denna dag hade jag fyllt mer med seminarie och på slutet handlade jag lite böcker (21 st blev det). Dagens stora upplevelse var Masha Gessen. En fantastisk klok författare/journalist! Hon har skrivit i Mannen utan ansikte och Ord kan krossa betong; Berättelsen om Pussy Riot.  Årets tema var yttrandefrihet. Många författare och andra uttryckte sig mycket klokt och tänkvärt dessa dagar.

Fredagkvällen åkte jag till Siv, mammas väninna, och mamma var också där. Vi hade en mycket trevlig kväll tillsammans. Vi drack vitt vin, åt ost och kex och senare räkor och avslutade med kaffe och kaka. Vi pratade och pratade massor och tiden flög iväg. Till slut bäddade vi och kröp till kojs.

Lördagsmorgon bjöd på sol god frukost och mera prat innan vi tog spårvagnen till dagens mål. Mamma och Siv valde bokmässan men jag åkte till centralstationen och låste in min väska och gick in till Nordstan. Zandra mötte upp när hon hade vaknat. Vi shoppade loss lite och avslutade på sushi på stationen innan hon följde mig till tåget.

Glad, nöjd och fylld med upplevelser tog jag tåget hem till mannen och dottern. De hämtade mig på stationen.

De har inte legat på latsidan när jag var borta. Dotterns nya sängbord och sminkbord/skrivbord hade monterats ihop och stod i rummet och dottern flyttade in sin säng i rummet och bäddade den. Nu har hon flyttat in i garderoberna och sängen är på plats.

Söndagen fixade vi allt annat småfix som tog hela dagen samtidigt som jag tvättade hela dagen. Vi tömde alla skåp och hyllor i gamla rummet och sorterade i släng, sälj och spara högar. Bokhyllan i hallen tömdes för den ska bort. Gamla rummet städades och mannen som var på hugget dagen innan hade köpt en bäddsoffa på blocket och hämtat hem. Ä-sonen med flickvän kom hem om hjälpte till att bära upp den. Nu har vi ett rosa tonårsrum och ett gästrum med bäddsoffa. 

Jag och dottern hann också hem om till Ä-sonen och flickvännen och fikade. Vi satt ute på deras uteplats. Tänk att vi har så fint väder sista helgen i september.

Mannen var på fotboll på Glorias men där blev det fördjörning på matchen så han åkte hem och lyssnade på matchen på radion medan han lagade söndagsmiddag. Rotmos med fläsklägg. Så gott!

Ä-sonen och flickvännen kom tillbaka när de hade handlat och kom också på middag. När vi druckit kaffe gick de hem till sitt. Så mysigt att ha ungdomarna nära och att vi kan träffas spontant.

Dessutom var Maria svägerska hos oss i helgen. Hon lånade en sängplats så henne såg vi inte mycket av. Jag hann att krama henne när hon kom hem på lördagkvällen/natten innan jag gick och lade mig och hon hade åkt när jag vaknade på söndagsmorgonen.

Inga kommentarer: