tisdag 25 augusti 2015

50-års fest

I lördags var det då äntligen dagen D, dagen då jag fyllde 50. Vi hade bestämt kvällen innan att jag skulle få sova till 9, så då kunde de få komma in och sjunga för mig. 6.22 vakande jag!!!! Vid 7 gick mannen ner, jag väntade, vid 7.20 hade redan en hel del gratulerat mig på fb, jag väntade, 7.30 hör jag hur mamma smyger ner, jag väntar, 7.45 skickar jag snapchat till dottern för att få igång henne, jag väntar sedan måste jag gå upp och gå på toaletten. Då får jag kontakt med dottern och jag ber henne att hon kallar på alla så de kan komma och sjunga. Strax före 8 kommer mannen, dottern, mamma och Sven in och sjöng för mig.

Jag hade önskat mig pengar till min New York-resa så jag fick de första bidragen, dottern hade shoppat själv för egna pengar och av henne fick jag body shop-prylar. Hon har koll vad jag vill ha! Mannen överraskade mig rejält. Jag fick en tavla av Angelica Wiik, "Mitt hjärtas dam". Jag blev så glad! Bild kommer senare.

Dagen följdes av allt fixande i sista minuten. Mamma och Sven hjälpte till så vi hann få allt färdigt i tid. Vi dukade, dekorerade tälten med kräftaccessoarer, handlade det sista, fyllde kylarna med öl och cider, gjorde plockmaten till bubblet, fikade, plockade fram sopstationen, fixade till oss i det sista och sedan värmde vi kycklingdelar och pajer på löpande band. Tack mamma, Sven, dotter och fina man!

Utan grannarna hade vi aldrig fått ihop det i tid. Vi lånade deras ugn och värmde kyckling och pajer, de hämtade alla kräftor och räkor som låg färdigtinade i ICAs kyldisk och alla baguetter. Senare på kvällen bryggde de kaffe och vispade grädde till kladdkakan. Dottern i familjen ställde också upp som vimmelfotograf. Tack världens bästa grannar!

Vid 16 kom mina fina ungdomar och hjälpte till med det sista. Ä-sonen gav mig sin present och det var en box med symboliska presenter som representerade olika saker som han och jag upplevt, tampats med och till presenterna hade han skrivit ett såå fint och rörande tal som han höll till mig. Det är det vackraste tal jag någonsin fått. Ett kvitto på att jag gjort något rätt som mamma och nu har vi blivit 2 vuxna som respekterar och älskar varandra. Jag fick dessutom ett presentkort till Malmö Opera. Jag älskar dig min fina son! Jag älskar er alla mina fina barn!

Klockan 17 började gästerna att droppa in och vi minglade och skålade i rosa bubbel i 1,5 timme. Ungdomarna jobbade på med att fylla på glas, sätta blommor i vatten, skära upp baguetter, byta maten i ugnen, fylla på smör och majonäs i små skålar, lägga upp räkor och kräftor på fat. De fyllde också på faten och glasen under kvällen. Tack mina fina ungdomar! 

Snart satt mina närmaste finaste vänner och familjemedlemmar och åt kräftor, sjöng snapsvisor och pratade och skrattade. Tänk vilken lycka att få samla alla sina nära och kära och bara få frottera sig med dem hela kvällen och natten. Några kunde tyvärr inte komma och ni var saknade men som jag njöt att få vara med er alla! Tänk att få kärleksförklaringar en hel kväll! Lycka! Jag är så rik att ha er. Tack finaste!

Efter maten kom quizmastern Kristoffer Jonzon och underhöll oss med ett quiz. Så roligt! Familjen hade också gjort ett quiz men lade ner det när Kristoffer kom. Synd! Jag tycker de kunde köra dubbelt.

Nu var det kaos i köket och jag tänkte bjuda på kaffe och kakor i köket. Då ryckte svägerskan H och finaste vännen M in och diskade undan, rymde undan på bordet, vispade grädden och vips så kunde kaffet serveras. Tack finaste H och M!

Nu hade det blivit mörkt och lite kyligare men vi svepte in oss filtar och festade loss till 2.30 då de sista gick hem. Jag och mannen plockade in allt från borden ute och gick iväg med alla sopor innan vi kröp i säng.

3.30 kröp jag ner i sängen och somnade så uppfylld med kärlek och med ett stort leende på läpparna.



Min fina svägerska och jag som ska till New York


Kristoffer Jonzon underhåller

presentbordet med massor med pengar och som inte syns på bild fick jag 4 orkidéer och massor med blommor i bukett.

skål!

Min fina svägerska som ska med mig till New York

Hela söndagen gick jag i en lyckobubbla. 

Vi var av någon konstig anledning uppe tidigt allihop (Man behöver visst mindre sömn när man blir äldre ;-)) Vi var tvungna att diska alla champagneglas innan vi kunde göra frukost. Jag och mamma diskade medan mannen, Sven och Steve som sovit över, tog ner tältduken, började samla ihop stolar och fälla ihop borden. Jag skalade 2,5kg räkor som vi gjorde räkmackor av. God frukost!

Innan Steve åkte hem hjälpte han till att montera ner det stora tältet. Vi fortsatte att jobba på hela dagen med att flytta tillbaka möbler, montera ner tält 2, ställa tillbaka blomkrukor, städa inomhus, diska, torka golv och vid 16 kände vi oss nästan klara. Mamma och Sven gick till y-sonen och flickvännen för att titta på deras lägenhet. De kom tillbaka allihop och min bror men familj kom också och vi körde repris på festmaten. Vi hade pajer, kyckling, ostbricka, räkor och kräftor så det räckte till en middag till. Gott! Det blev t o m  kaffe med kladdkaka, vinbärskaka och havrenougatkaka till kaffet.


Det blev en tidig kväll för alla. 21.30 hade vi alla bäddat ner oss. Vardagen väntade igen. Snacka om att jag kände mig sliten på jobbet i går. Idag började jag komma i fas så i morgon är jag väl i kapp mig igen.

Tack alla fina vänner som uppmärksammade mig på fb, i verkligheten och med blomsterbud! Fick jag ihop några pengar då? Jo festen gick på plus. Festen kostade 14000 och jag fick in 16000 kr. TACK!





Inga kommentarer: