torsdag 1 januari 2015

Nyårskrönika 2014

Barnen nyårsafton 2013/2014

Året 2014 känns spontant som det var en mycket bra år. Familjen har hållit ihop trots allt och tillsammans är vi starka. Barnen blir äldre, unga vuxna som är roliga att umgås med när det blir. De börjar ju mer och mer skapa sig sina egna liv. Dottern tycker förstås att det är lite tomt hemma när alla ungdomar är på sitt håll.

I januari fyllde sonen 21 och hans flickvän fick träffa hela släkten. Y-sonens flickvän fyllde 20 och vi firade henne med tårtbuffé.

I februari var vi hela familjen på Malmö opera och såg Joe Labero som var helt magisk. Den veckan åkte vi alla till Malmö 2 kvällar på raken. Vi tänkte gå ut och äta alla före Joe Labero men det visade sig att jag hade gjort bort mig och tog med mig alla familjemedlemmar till restaurangen 1 dag för tidigt. När vi skulle i på operan kom vi inte in för vi hade biljetter till föreställningen  dagen efter. Så vi åkte hem och kom tillbaka nästa dag. Då blev det två trevliga kvällar den veckan.

Dottern fyllde 12 som vi firade med hela tjocka släkten. Som vanligt mycket trevligt!

Mars blev en kulturspäckad månad med 3 teaterbesök och biobesök. Jag var i Stockholm på Dramaten för första gången och såg "Mästaren av Margerita" och jag och mannen var i Malmö på musicalen "Rebbeca" som var fantastisk. Dessutom var jag och såg La Boheme med jobbet. Jag och mina biovänner var och såg filmen "Boktjuven" som också var bra.

Månaden mars är också brorsdotterns födelsemånad. 5 år blev lilla kusinen nu.

Vi hade värmerekord i mars. Vårdagjämningen gick mannen ute utan ytterkläder medan det var massor med snö i mammas torp.

April blev festens månad. Mannen fyllde år och det firades med smörrrbröd, öl och snaps och prinsesstårta. Mamma och hennes man fyllde 75 och det firades med att vi alla barn och barnbarn blev utbjudna på middag och vi avslutade dagen med citronmarängpaj hemma hos oss. Påsken firades också i april och det vara rena rama sommarvädret så vi kunde sitta ute och måla ägg, äta påsklunch och spelade kubb.

Dessutom konfirmerades brorsonen.
April avslutades med att y-sonen fick jobb i Malmö på Enics.

Maj blev en lugn månad med många förberedelser. Dottern och bästa kompisen T sprang Kalvinknatet och vi var i Tyskland och handlade hem till sommarens fester och så fyllde brorsonen 15.

Juni blev studentens månad. Vår äldsta son tog studenten och det blev en fantastisk vecka med bal och studentfest. Stolta föräldrar är vi och glad är sonen. Gå tillbaka i bloggen och se på dessa fantastiska fester! Flickvännen tog också studenten och vi avslutade studentveckan med att gå på hennes studentfest. 

Sedan åkte vi till Spanien, jag mannen, ä-sonen, dottern och kusin A.

Juli var en fantastisk sommarmånad med grillfester hos faster med familj i Helsingborg och hemma med vänner. Det blev mycket sol och bad eftersom svensk sommar visade sig på sin bästa sida. Y-sonen jobbade 4 skift och var inte hemma så mycket. Dottern var 1 vecka hos mormor och morfar S på semster och då passade mannen och jag på att sola, bada och läsa hela dagarna.

Jag och barnen var också 3 dagar i Kristinehamn och hälsade på min moster och morbror. Det var jättemysigt. Vi sov på vandrarhemmet intill men var hos dem på dagarna. Mycket prat och många kramar.

August var månaden då y-sonen fyllde 20 och vi hade fest. Han och flickvännnen åkte på 1 veckas semester till mamma och S och de avslutade sin resa med ett besök på Harry Potter- utställningen.

Ä-sonen med flickvän flyttade till Fridhem i Svalöv och dottern fick äntligen ett eget rum.


September blev en skön höstmånad med Opera besök, Dr Zjivago, med mannen och dottern. Bokcirkeln var hos mig. Y-sonens flickvän fick jobb på ett café i stan. Dessutom röstade vi i valet.

Oktober var en varm och skön månad. Det var inte förrän i slutet på månaden som vi städade bort utemöblerna för vintern. Palmerna körde vi till ett växthotell och hämtar dem till våren då det är frostfritt igen. Jag och dottern stod på loppis. Svägerskan och kusinerna kom och hälsade på ett par dagar på höstlovet och så var det halloween.




November blev månaden då jag opererades. Jag gjorde en gastic bypass för min egen skull och för att jag var trött på att bara bli större och större. Än har jag inte blivit sjuk men var rädd för att drabbas av sjukdomar som kommer med hög vikt och äldre ålder. Jag vill finnas till för min familj och jag vill ha kvalitet i mitt liv. Så den 5e november bytte jag riktning i mitt liv. Jag opererades i Simrishamn och allt har gått bra sedan dess. Jag blir starkare och piggare för var dag. 

Hela november var jag sjukskriven och hann med att umgås med Anne som är i slutet på sin cancerbehandling. Jag hann också med att följa flytten som våra kära vänner M och P gjorde, 500 m längre bort från oss till ett stort och nytt hus.


Månaden avslutades med att jag, svägerskan och pappas fru var på Gardells show. Underbar kväll!

December avslutades med att jag gick tillbaka till jobbet och det fungerade. Det blev mycket julmys och barnen var mycket hemma med oss. 


Juldagen fick lite snö men den är borta nu. 

Ett rikt 2014 med mycket fest, umgänge, kultur livet är inget värt om man inte har familj vänner. Nu ser jag fram emot 2015. Jag vet att det kommer bli Berlin till våren, Spanien till sommaren och London i september och så fyller jag 50 till sensommaren.




Inga kommentarer: