söndag 24 augusti 2014

festligt värre

Nu har vi haft festligheter i 2 dagar och idag är jag lite mör och trött.

I fredags fyllde jag ju år och mannen och dottern sjöng för mig på morgonen sedan blev det inte mer firande den dagen av mig. Vi var nämligen hembjudna till Simon som också blev 20 i veckan. Jo när jag sminkade mig strax före vi skulle gå, kom Anne förbi med en flaska vin och gratulerade mig. Hon skulle på körhelg och kunde inte fira mig när alla andra skulle göra det.

Fredagkväll till natt var vi på fest, ungdomarna stannade lite längre. Lördagen var det fullt upp med att förbereda och ordningsställa inför festen. Ungdomarna är så inkörda så allt gick smidigt och bra men allt tar sin lilla tid. Det man tror tar 1 timme tar alltid lite mer tid, bäst att ha tid till godo.

Tältet restes på uteplatsen, lampslingan fästes i tältställningen, möbler flyttas om, plattorna rensades och sopades, blomkrukor byter plats, dukar på borden, dynor på stolar, extrafiltar på ryggstöd och inne flyttas köksbordet till vardagsummet, stolar bärs ner, dukar på borden och innan allt så ska det vara städat.

I köket bakades kladdkakorna, jordgubbarna rensades och delades, grädden vispades, potatisen skalades, kaklet skurades, köksaker flyttas bort från diskbänken, tallrikar, bestick och glas plockas fram, engångsassietter och engångsmuggar som var kvar sedan studenten plockades fram och köttgrytorna sattes på spisen. Vi hade kort om plattor så snälla grannen kokte en gryta ris och en gryta potatis till oss.

Klockan 17 kom gästerna. Vinden avtog så tältet studsade inte längre i alla pustar, regnet visade sig bara liite i 5 minuter på hela kvällen, men värmen höll sig borta. Det var ganska kallt men hälften av skaran fick sitta ute och värmeljus, värmare och filtar jobbade för att hålla värmen. Den andra hälften som satt inne lämnade inte sina platser.

Vi var 30 personer och vi saknade Anne som var och sjöng, några kusiner, min bror med flickvän som var på bröllop och mamma med man men de får komma till nästa fest. Maten blev god och tårtan som pappas fru gjort var jättegod och kladdkakorna gick åt som vanligt.




I morse åkte y-sonen och flickvännen till mamma och S till deras torp norr om Uppsala. De tog tåget redan kl.7, så de är nog trötta idag. Svägerskan som kom utan man och barn sov över och hjälpte oss att plocka ner tältet. När vi höll på med det kom min bror, svägerska och brorsdotter för att hämta hem bilen. De hjälpte också till med det sista. Det blev lite sol så vi hann ta en kopp kaffe och äta upp tårtresterna innan regnet kom.

Alla åkte hem och jag, mannen och dotter åkte till skopunkten och handlade höstsneakers till dottern, till Claes Ohlsson och handlade glödlampa till lavalampan, tavelkrokar och pennskrin och till elgiganten och köpte våg. Passade på att äta ute innan vi åkte hem så slapp vi laga mat denna dag. Denna vecka är vi bara 3 i familjen. Konstigt!

Innan dagen tog slut kom nya regnmoln över körsbärsträden men några solstrålar lyste upp en del blad. Det såg ut som bladen var självlysande. Vackert! Men hösten är alldeles för tidig i år.

Inga kommentarer: