lördag 6 oktober 2012

Femtio nyanser av honom

är nu utläst.

Jag låg vaken till halv två på nätterna denna veckan för jag kunde in släppa boken.

Jag har hört en del kritik av andra som läst denna bok och den har varit både ros och ris. Ris har mest bestått i att det inte är ett litterärt storverk, att språket är enkelt och att det är kvinnoförnedrande.

Ja det är ett enkel språk men för den delen gör det inte storyn sämre. Ingen läser denna roman för språkets skull. Jag tycker kanske inte att det är ett litterärt storverk jag heller, men denna trilogi kommer det att pratas om flera generationer fram. Det är jag helt övertygad om. Efter 40 miljoner läsare kan inte dessa böcker gå helt förbi litteraturhistorian. Men den är absolut inte kvinnoförnedrande.

Jo den handlar om sexuell dominans där mannen dominerar över den undergivna kvinnan. Men det betyder inte att kvinnan är svag och mannen är stark. Detta är bara en nyans av karaktärerna i boken. Kvinnan/kvinnorna i boken är mycket självständiga och starka.

Boken är en erotisk roman och författaren lyckas förmedla lusten, smaker, längtan, sorg och många fler starka känslor så skickligt att jag också känner dem. Då gör det inget att språket är enkelt. Författaren lyckas få med mig i känslostormarna och det är uppiggande och lockande.

Bok nummer 2, femtio nyanser om mörker, kommer inte ut i bokhandeln förrän i mitten av november. Jag har redan förhandsbeställt den.

Inga kommentarer: