söndag 11 mars 2012

Stockholmshelg

När jag väl kom till Stockholm blev det trevligt. Men det var på håret att jag kom fram på fredagskvällen. Någon koppartjuv hade varit i farten någonstans mellan Alvesta och Nässjö så tågen gick inte där emellan. SJ fick fixa fram bussar och bussa oss mellan dessa städer så vi kunde hoppa på ett annat tåg på andra sidan. Vi var 700 personer i Alvesta som bussades i 1.5 timme till Nässjö. Jag hamnade bredvid en operasångare och vi hade trevligt samtal på resan.

Väl på tåget igen sällskapade jag med en försäkringskassetjänstekvinna, 1 sjukgymnast 24 år som skulle festa med gamla kompisar i Norrköping i helgen, 1 banktjänsteman 27 år som skulle till sin barndomskompis i Stockholm ( visade sig att det var Måns Zelmerlöv) och en skådespelare, Göran Forsmark, som spelade konstapel Jansson i julkalendern. Vi hade trevliga timmar tillsammans.

Mamma, hennes man och svägerskan kunde inte vänta på mig eftersom jag var 3 timmar sen, så de åt middag och jag fick äta klockan 23 när jag kom fram. Det blev inte så mycket mer än äta, bädda och sova den kvällen.

Lördag förmiddag tog vi det lugnt och åt frukost sent och jag installerade skype i mammas dator så de kan skypa med mannen. Därefter lämnade jag och svägerskan för eget äventyr.


Vi checkade in på vårt hotell, Scandic Grand Central i korsningen Vasagatan/Kungsgatan. Rummet var fint. Men vi lämnade bara våra saker och gick ut på stan. Vi tittade i en del affärer och jag handlade en sommarklänning till dottern på Zara.
Vi åt asiatisk buffé på Pong på Drottninggatan. Det var jättegod mat. Där satt vi länge och vilade fötterna. Vi hann med några affärer till innan det var dags att återvända till hotellet för att göra oss fina till kvällens föreställning på China teatern, Dirty Dancing.
Föreställningen var bra men inte wao. Jag blev mycket imponerad av kulisserna som var stora fotoväggar som bytte bilder efter miljöerna. Dansarna var duktiga och skådespelarna var bra. Föreställningen var exakt efter filmen, replikerna var samma som i filmen. MEN han som spelade Jonny var inte sensuell. Det är ju det som är hela grejen med denna film/föreställning. Han var en korrekt dansare utan utstrålning. Därför föll hela föreställningen, tyckte jag. Men jag hade trevlig kväll med min svägerska.

Idag har det mest varit många timmar på tåg. Men den började ju med en lång hotellfrukost innan jag och svägerskan skiljdes åt på centralen, hon tog bussen hem medan jag tog tåget hem. Denna gång utan bussfärd mitt i, men det tog ändå 6 timmar eftersom tåget körde en omväg pga ett banarbete på färden.

Grannen kom och hämtade mig på stationen, så skönt. Jag är så glad och tacksam för att han gjorde det, då kom jag hem 30 minuter snabbare än med buss. Hemma hade de tre yngsta fixat middag. De hade städat sitt område och det var riktig roligt att komma hem till dem. De var glada över att träffa mig också, Nog hade vi längtat efter varandra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken helg du har haft. Du verkar ha haft trevliga möten trots strul. Alla får något gemensamt att prata om. Kul

Anonym sa...

Alla kan ju inte vara sa sensuella som din man Malin.

Greta

Anonym sa...

haha han ser sannerligen inte sensuell ut på bilderna Greta!

Fotograferande Maria sa...

Men han är den finaste man kan ha! Kram Maria