fredag 3 juni 2011

Holland dag 2

Idag har vi varit ute på en 11 timmars lång och bra utflykt i buss med guide. Först åkte vi norrut och sedan tillbaka till Amsterdam för att byta buss och åka söderöver. Första stoppen var i "möllestaden" Zaanse Schans. Där besökte vi ett osteri som gjorde Gouda-ost och här fanns det flera olika smaksatta sorter.
När Amsterdam har byggts ut så har man flyttat de sista gamla trähuset till en egen lite by. Gamla vackra hus tittade vi på och de bebos av vanliga Holländare.
Naturligtvis fanns där en hel del gamla väderkvarnar som minne från förr. Nu för tiden använder man inte väderkvarnar till att pumpa bort vatten utan me moderna pumpar.
Efter Z S åkte vi till Volendam. En underbar fiskeby med en massa mysiga affärer och hus. Här åt vi lunch. Jag fick mina krocketter som jag tjatat om och mannen åt ooistermeitje (pappa hjälp mig! Vad heter det?) vitt bröd med skinka, ost och stekt ägg och så varsin Amstel. Från Volendam tog vi båten över till Marken.
Ännu en urmysig håla. Här bodde bara 2000 invånare och här var lantlig och skärgårds-miljö i en mix. I Marken gör man fortfarande de holländska topplorna, klampen. Naturligtvis tittade vi på hur de gör tofflorna. Nu är det så modernt att maskinen är inställd och datorstyrd så maskinen gör tofflorna utan att en mänsklig hand behöver karva i dem.
Alla färger fanns...
och till och med den svenska varianten. Här köpte vi en glass och sedan bar det av till Amsterdam igen.
Nästa stopp efter bussbytet var söderöver i Delft. Det finns fortfarande 3 delft krukmakeri kvar i holland. Vi var i ett av dem. Jag såg i en monter att de skickat en bröllopsgåva till vår kronprinsessa och prins förra året. Men jag frågade aldrig vad det var i.
Jag är inte förtjust i det blåvita porslinet men de hade andra varianter också. Men allt var fruktansvärt dyrt, så det blev inget shoppat. Vi var inne i Delft centrum och centrala torg. Tyvärr hade jag solen i ansiktet så jag kunde inte ta foto på den pampiga kyrkan. Delft var också en trevlig studentstad med ca 100000 invånare. Vi köpte en pommes med majonäs av Karim, en kurd med ett kebabställe som hade släktingar i Malmö.

På väg ut från Delft såg vi IKEA. Vi åkte inom den Haag. Hollands politiska huvudstad. Vi stannade inte utan åkte runt och tittade på slottet, där drottning Beatrice jobbar, en massa ambasader, tv-team kryllade framför krigsförbrytar tribunalen, eftersom viss känd gammal ex jugoslav var där idag.
Vi stannade däremot i miniputt-land Madurodam. Där var jag för 39 år sedan senast. Det har förändrats lite för nya moderna byggnader har tillkommit men en del var detsamma nu som då.
Detta huset, parlament for peace, såg vi i verkligheten, men denna bilden från Madurodam blev mycket bättre.

Tillbaka nöjda och berikade i Amsterdam gick vi till en bra Argentinsk restaurang som vi blivit ekommenderade av M och P. Vi åt goda köttbitar med grillade grönsaker och bakad potatis/pommes.

Det fick bli vad vi orkade för idag.

1 kommentar:

Fotograferande Maria sa...

Hoppas du köpte snygga träskor? Hade jag vetat hade jag beställt!! Kram