torsdag 14 januari 2010

Jag styr min egen båt


När jag var på terapi för 9 år sedan fick jag lära mig ett motto som jag försöker följa; "Jag styr min egen båt", dvs jag driver mitt eget liv Jag tar ansvar för att mitt liv blir som jag vill. Jag följer mina känslor. Det lät så rätt och lätt då för 9 år sedan. Men nu känns det som hela havet stormar och då är det inte lätt att styra någon båt.

Just nu har jag dragit upp båten på land och försöker tänka ut hur jag ska navigera i framtiden. Men jag kan ju inte bara tänka på hur jag vill ha det eller hur jag känner. Det finns ju fler båtar ute till havs. Det finns stora fartyg som bara kan köra över mig, långa lastfartyg som släpar på massor med andras bördor, fiskebåtar som kommer med energi och små livräddningsbåtar som fångar upp en i nöd. Just nu försöker jag lista ut hur jag kan komma ut till havs utan att krocka med allt och alla. Just nu känner jag mig som en liten eka som skulle behövas bogseras av en stolt segelbåt som kan visa mig vägen. Just nu vet jag inte hur jag kommer till det lugna öppna havet.

Inga kommentarer: