tisdag 15 september 2009

tisdags-snack


Nu är vi igång med läsandet i alla klasser. Jag tror mycket på det att få språkbada för att utveckla och bygga ut språket. Jag har ju ofta svagare elever men i år har jag faktiskt duktigare elever.
Mina ettor avslutar Dumpad, av Per Brinkemo i dag och jag ska ner i bokförrådet och boka en ny roman. I skrivande stund har jag inte bestämt mig för vilken.
Mina tvåor har fördjupat sig i Katarina Mazettis medeltidssläktkrönika, Blandat blod. Vi håller ju på med literatur epoker men uppehåller oss inte mer i medeltiden mer än vad vi lär oss av handlingen i Blandat blod. Den är lätt att läsa och intressant. Eleverna ville inte först läsa den men nu på sluet vill de inte sluta läsa. Vi kommer att avsluta den för att frossa i Shakespeare ett par veckor.
I går kom jag hem till dukat bord klockan 18.45. mannen hade gjort sin goda köttfärssås. Därefter slängde jag mig i soffan och surfade på min lilla mini laptopp.
Jag hittade billiga resor till Spanien nästa sommar. Mannen tyckte jag skulle beställa dem omgående men jag vill nog vänta lite till. Jag är inte helt bekväm med att lämna äldsta sonen själv hemma och vi sticker iväg i 3 veckor. Jag kan ju inte begära att min lille lillebror ska bo hos oss i 3 veckor. Om jag bara visste att han kommer att få ett sommarjobb så känns det mycker bättre. Då har han ju något som håller honom igång.
Hur tycker ni att jag/vi ska göra? Att ta med honom är inget alternativ. Att vi ska stanna hemma för att inte sonen vill, känns inte heller som ett alternativ.


1 kommentar:

Anonym sa...

Kom till Gotland istället!
/Kusin I