tisdag 6 januari 2009

Pastel de choclo, födelsedagskalas

Idag har vi städat ut julen. Skönt, men det känns lite grått och tråkigt nu och ändå rent och fräscht. Det gick snabbt när man väl bestämt sig att städa ut den. Nu ser jag fram mot vår...


Idag har vi varit hos goda vännerna som har rötter i Chile. Vi fick god majsgratäng, pastel de choclo med sallad. Till kaffet fick vi världens godaste marängtårta. När jag fått det ska jag ge det till er. Men delar här med mig av pastel de choclo receptet.

Pastel de choclo - chilensk majsgratäng
Ingredienser, 6 portioner
4 st kycklingfiléer
1,2 tsk salt
1 krm svartpeppar, nymald
2 msk olja
3 st gula lökar, finhackade
700 g nötfärs
2 tsk chilipulver
0,5 tsk cayennepeppar
1 tsk oregano
1 tsk spiskummin
1 dl vatten, kallt
2 st köttbuljongtärningar
1 msk maizena majsstärkelse
2 msk vatten, kallt
15 st urkärnade oliver
2 st ägg, hårdkokta hackade
5 st majskolvar, majskorn från


Tillbehörsallad gärna med tomat, paprika, rödlök, citronsaft, olja, salt och peppar


Den är otroligt mättande, och praktisk eftersom allt serveras ur samma form. Barnen tycker om den söta smaken av majsen.
Gör så här
1. Sätt ugnen på 200°. Salta, peppra och bryn kycklingfiléerna runt om ca 15 min i hälften av oljan. Låt dem eftersteka mitt i ugnen 10 min.

2. Stek lök i olja och lägg över i en gryta. Bryn sedan köttfärs i olja och flytta över till grytan. Strö över kryddorna. Tillsätt vatten och köttbuljongtärningar. Låt koka några minuter.

3. Hacka kycklingen fint och blanda ner den i köttfärsen. Tillsätt maizena utblandat med vatten, koka upp. Tillsätt oliver och hackade ägg. Lägg allt i en ugnsform.

4. Skär av majskornen från kolvarna eller häll av vätskan från de konserverade. Kör majskornen i en matberedare till en krämig konsistens, smaka av med salt. Bred det över köttfärsblandningen. Ställ in i mitten av ugnen ca 30 minuter. Servera med en sallad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande recept! =)

Anonym sa...

ay caramba vad god den ser ut, länge sen jag har ätit pastel de choclo =D