söndag 25 januari 2009

grått ute men grönt inne

Idag är det så grått och tråkigt ute, men som tur vad har vi grönt och blomster inne. Tänk att en blomma kan göra mig så glad. En blomma betyder så mycket. Skönt att vila ögonen på något vacker. Jag blir tacksam för att få uppleva naturens under och känna glädjen av det fina. Jag som är uppväxt med en pappa som trädgårsmästare och som barn sprang jag runt bland alla underbara rosor, nejlikor, tulpaner, krysantemum och julstjärnor. Att smycka hemmet med färska blommor var en självklar lyx, som jag inte förstod förrän som vuxen att det var en dyr lyx. Men i går fyndade vi, jag och mannen. I mataffären kunde man köpa 4 gröna växter för 100 kr och de var faktiskt jättefina, så vi impulshandlade en halv kundvagn. Nu har barnen grönt i fönstrena och det känns som om vi släpper in lite vår i vårt hem. Amarylisen var också ett fynd. 45 kr i vår blomsterhandel, den blommade med 4 klockor till jul och nu blommar den med ytterligare 6 klockor. Vackert!
Kanske blir jag för att mina blommor vill blomma för trots att jag är trädgårdsmästardotter så har jag inga gröna fingrar. Mina växter står där de står i 2 år och sedan byts de ut för de ser för tråkiga ut.
Idag ska vi åka och titta på kollegans fina Parson terrier valpar.

Inga kommentarer: