måndag 22 december 2008

Julstök dan före dan före dopparedan

I morse startade jag med att baka två vörtbröd. Ett till oss på julafton och ett till mamma som hon brukar få med sig till nyår. Det är bara jag och mannen som tycker om vörtbröd så därför gör jag bara 2 denna jul.
Sönerna hjäpte till att städa lite medan jag och mannen gav oss ut i handelsdjungeln. Men det var ok i stan. Vi hann med systemet (glögg), City Gross (storhandling), apotektet och torget (julgran) på knappt 2 timmar. Nu är kylen full och vi ska väl klara oss till efter juldagarna.
Grabbarna var på stan och handlade julklappar till oss och varandra i eftermiddags och då städade jag och mannen nästan klart. (Jag tar köksgolvet i morgon när mannen har städat ugnen.)
Jag har slagit in ytterligare julklappar men nu har jag nog slagit in allt....

Efter middagen (pastagratäng) bakade vi pepparkakor. Alla barnen var med till en början men efter ett tag droppade sönerna bort och till sist var det bara dottern och jag kvar. I morgon ska vi kristyra våra pepparkakor.

Vi köpte julgranen idag. De höll på att ta slut så jag vågade inte vänta tills i morgon. Det har pratats om att kungsgranen skulle ha gått upp något enormt denna jul. Jag förberedde mig på att det nog skulle bli så dyrt att det inte skulle bli någon gran eller kanske satsa på en plastgran. Så glad jag blev granen kostade samma pris i år som i fjor, 350kr. Nu står den i vardagsrummet men den har inga ljus eller dekoration ännu. Det är mormors syssla tillsammans med barnen.
I morgon kommer mamma med man. Då börjar julen på riktigt. Vi brukar griljera skinkan, göra risgrynsgröt och janssons tillsammans. Sen är allt klart (kålrotslådan gör vi på julafton).
I år blir det inget julgodis. Det är bara jag och mannen som äter det och det behöver vi inte göra. Jag ska försöka hålla mig till mina points under julen.

Inga kommentarer: