fredag 17 oktober 2008

Trygg, fredag, avslöjad

Dagen i klassen fick började med att sitta i ring och prata om hur viktigt det är att få vara trygg på sin skola. Mina elever som blivit nerslagna fick prata ut om sina upplevelser och klasskamraterna fick stötta och försöka sätta sig in i vilken kränkande handling det är att bli slagen.



Vi hade ett bra samtal där de utsatta fick information om att vuxna på skolan finns till för dem och att skolsköterska och kurator finns till hands.



Vi avrundade samtalet med att lova varandra att inte ta hit kompisar, kusiner eller andra som inte går på skolan och om vi såg någon som vi visste inte tillhörde skolan, ska vi meddela andra vuxna på skolan. Det är viktigt att alla känner sig trygga i skolan.



Efter jobb, redan kl 12.30, var jag på äldsta sonens utvecklingsamtal, det näst sista på grundskolan. Tyvärr slarvar han lite ibland och lägger inte alltid energi på studier eller undervisning, så han skulle kunna bättre. Men klart är att hans starka sida är matematik, biologi, teknik, kemi och fysik. Det passar ju bra när han vill söka Nv-programmet till hösten.



Dottern och jag handlade fredagsfikan och som vanligt blev det vaniljhjärta till dottern. Jag valde mellan vaniljhjärta och kardemummabulle. När jag kom hem och kollade pointstabellen så blev det kanelbulle, 8 points. Phu, tur att man har sparat.







Igår kom ICA:s buffé-tidning med rabbatkuponger. Ica har börjat med ett nytt system och ger mig rabbat på de varor som jag handlar av mest. Man känner sig verkligen avslöjad. Dotterns spontana kommentar var: "Hur vet ICA att jag är laktosintolerant?" Smart marknadsföring!

Ikväll ska vi bara ta det lugnt. Kvällens middag: Pasta med spenat, keso, tomatskivor och ostsås som gratineras i ugnen. Undrar hur mycket grönsaker man kan lägga i maten innan ungarna protesterar. Pojkarna klagar inte alls, men dottern tycker vi ska beställa mat från dagis...

Inga kommentarer: